فلسفه‌های تعلیم و تربیت در تمدن اسلامی (محمد داودي)

 

فرهنگ و تمدن اسلامی اگر بخواهد هویت ممتاز خود را حفظ کرده، به بالندگی خود ادامه دهد، گریزی از تولید فلسفة تعلیم و تربیت و علوم تربیتی خاص خود ندارد. نخستین گام در این مسیر، بازخوانی فلسفه‌های شکوفا‌شده در دامن فرهنگ و تمدن اسلامی و سازگار شده با اقتضائات آن با نگاه تعلیم ‌وتربیتی است.
این اثر که حاصل سه طرح پژوهشی  (فلسفة تعلیم ‌و تربیت مشاء، اشراق و متعالیه)  و در قالب کتاب درسی تلخیص و بازنویسی شده، گام نخست در تدوین فلسفة تعلیم و تربیت اسلامی ‌ایرانی است که با بازخوانی این فلسفه‌ها با نگاه تربیتی، مبانی تعلیم‌ و تربیت برای هر مکتب فلسفی به صورت جداگانه در قالب مبانی مابعدالطبیعی، معرفت‌شناختی، انسان‌شناختی، اخلاق‌شناختی و جامعه‌شناختی تعلیم ‌و تربیت استخراج و ارائه شده است. همچنین با استخراج دلالت‌های مبانی و استخراج آرای تربیتی فیلسوفان هر مکتب، نظریة تعلیم ‌و تربیت آنان را به‌صورت مستقل در قالب مفهوم و ماهیت، اهداف، ساحت‌ها، عوامل، مراحل تربیت و... ارائه کرده است.

 

 

 

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید