حجت الاسلام والمسلمین رضا فرهادیان

تخصص ها:فلسفه ، علوم تربیتی ، روانشناسی

آثار

کتاب 56

مقاله 19

چندرسانه‌ای 1

زندگی نامه؛

حجة الاسلام والمسلمين رضا فرهاديان در سال 1327 در جوار آرامگاه حکیم و فیلسوف بزرگ شرق شیخ الرئیس ابوعلی سینا در شهر همدان چشم به جهان گشود و پا به عرصه هستی نهاد. تحصیلات را در زادگاهش آغاز نمود و دوران تحصیل دبیرستان را ادامه داد سپس در دانشگاه علم و صنعت قبول گردید و در دانشسرای عالی تهران تحصیل کرده و هم‌زمان دروس مقدماتي حوزوي را در شهر  همدان نزد اساتیدی چون آیت الله شیخ محمد بهاری و آیت الله حاج سیدرضا فاضلیان فرا گرفت. سپس راهي قم شد و دروس سطح را نزد اساتيد برجسته‌اي در مدرسه كرمانيها در شهر قم تلمذ كرد.

دروس عالي خارج فقه و اصول و منطق و فلسفه را در محضر حضرات آيات عظام؛ انصاري، فاضل لنكراني، وحيد خراساني و جوادي آملي فرا گرفت. دوره تخصصي فلسفه اسلامي از منطق منظومه تا فلسفه و عرفان اسلامي را در همين‌ سال‌ها گذرانده است.

پيش از انقلاب در فعاليت‌هاي اجتماعي و مبارزات سياسي با مرحوم شهيد دكتر بهشتي و همچنين مرحوم شهيد دكتر باهنر در آگاهي بخشي اجتماعي نهضت و انقلاب اسلامي فعاليت داشته‌اند؛ همچنين با نامبردگان در حوزه تعليم و تربيت فعاليت و همكاري داشته‌اند و فعاليت‌هاي سياسي و فرهنگي وي در جلسات مختلف با جنبش نهضت اسلامي امام قدس سره پيوند خورده و پس از انقلاب نيز در سمت‌ها و مسئوليت‌هاي گوناگون به خدمت به نظام جمهوري اسلامي پرداخته و در كارها و فعاليت‌هاي فرهنگي و تربيتي فراواني نقش ايفا نموده‌اند.

وي نسبت به علاقه اي كه به تعليم و تربيت اسلامي داشت در طول همين سال‌هاي تحصيل در حوزه علميه قم مبادرت به تأليف كتاب «اسس التربيه و التعليم في القرآن و الحديث» مباني تعليم و تربيت در قرآن و احاديث تحت اشراف و راهنمايي‌هاي آيت الله جوادي آملي و آيت الله مصباح يزدي نموده‌اند. علاقه ايشان نسبت به مسائل تعليم و تربيت اسلامي و نظام آموزش و پرورش كشور سبب گرديد كه در سال 1369 با كمك جمعي از دوستان اساتيد حوزه و دانشگاه در صدد تأسيس مؤسسه فرهنگي تربيتي توحيد باشند و در جهت پيشبرد اهداف تعليم و تربيت و تحول نظام آموزش و پرورش كشور تلاش مضاعف نمايند و همواره به فعاليت كادر سازي مديران و معلمان و مربيان اشتغال مستمر داشته باشند و حاصل سال‌ها فعاليت فرهنگي و مطالعه و تجربه آموزشي تربيتي خود را در قالب حدود بيست جلد كتاب و مقالات مختلف در مجله پيوند، تربيت و ساير ويژه‌ برنامه‌هاي تربيتي وابسته به آموزش و پرورش كشور منتشر نمايند كه برخي از اين كتابها بارها چاپ شده و تجديد چاپ مكرر گرديده است. ايشان در تدوين سند تحويل نظام آموزش و پرورش كشور مشاركت فعال داشته و در حوزه مهارت زندگي اسلامي همكاري مستمر داشته‌اند و با طرح ارزشيابي توصيفي اجرايي در مدرسه و همچنين تأليف كتاب مدرسه مطلوب حركت نويني را در جامعه آموزشي كشور ايجاد نموده اند و در حال حاضر مديريت مؤسسه فرهنگي تربيتي و مجتمع آموزشي تربيتي توحيد را در شهر مقدس قم عهده‌دار مي‌باشند.

 

فعاليت‌هاي اجرايي:

1ـ تدريس در مدارس، دبيرستان‌ها و دانشسراي تربيت معلم قم.

2ـ معاونت پرورشي اداره كل آموزش و پرورش استان همدان

3ـ مديريت صدا و سيماي مركز استان همدان (به توصيه شهيد آيت الله مدني امام جمعه وقت همدان)

4ـ مديريت صدا و سيماي مركز استان كردستان (به توصيه و درخواست نماينده امام در كردستان)

5ـ مدير عامل مؤسسه آيت فيلم.

6ـ مدير مركز مشاوره خانواده آموزش و پرورش استان قم

7ـ عضو هيئت مديره انجمن تعليم و تربيت حوزه علميه قم

8ـ عضو شوراي تخصصي انقلاب فرهنگي حوزه علميه قم

9ـ دبير كانون مدارس اسلامي قم

10ـ عضو ستاد گروه تدوين فلسفه آموزش و پرورش اسلامي در دوره سال‌هاي اوليه انقلاب در حوزة تغيير نظام آموزش و پرورش كشور

11ـ عضو ستاد همكاري حوزه و آموزش و پرورش كشور

12ـ مديرعامل مؤسسه فرهنگي تربيتي توحيد قم

مجموعه كتاب‌ها: (مخاطبين)

1ـ آنچه يك جوان بايد بداند (پسران) . (نوجوانان)

2ـ آنچه يك جوان بايد بداند (دختران). (نوجوانان)

3ـ آنچه پسران و دختران بايد بدانند (جوانان)

4ـ سفارشي به نسل مخاطب (بزرگسالان)

5ـ معلم محبوب، شرايط مقبول، مدرسه مطلوب (اساتيد و معلمان)

6ـ هنر معلمي (اساتيد و معلمان)

7ـ آنچه والدين و مربيان بايد بدانند (اوليا و مربيان)

8ـ آنچه معلمان و مربيان بايد بدانند. (اوليا و مربيان)

9ـ تربيت برتر (اوليا و مربيان)

10ـ طرح ارتباط اوليا و مربيان در پرورش اخلاقي دانش آموزان (اوليا و مربيان)

11ـ خانواده و تحول در تربيت (اوليا و مربيان)

12ـ پايه‌هاي اساسي ساختار شخصيت انسان (مديران و اوليا و مربيان)

13ـ آنچه درباره ي كودكان و نوجوانان بايد بدانيم (مديران و اوليا و مربيان)

14ـ اسس التربيه و التعليم في القرآن و الحديث (مديران و اساتيد و مديران)

15ـ والدين و مربيان مسؤول (اولياء)

16ـ مباني تعليم و تربيت در قرآن و احاديث (مديران و اساتيد و مربيان)

17ـ عوامل گرايش نوجوانان و جوانان به نماز (اوليا و مربيان)

18ـ روش‌هاي كاربردي در پرورش شخصيت دانش آموزان (معلمان و مربيان)

19ـ ديدگاه‌هاي آموزشي تربيتي (مديران و مربيان)

20ـ نقش ارزيابي تحصيلي در رشد و پيشرفت درسي دانش آموزان (معلمان و مربيان)

21ـ حقيقتي بر گونه‌ي تاريخ (واقعه غدير) (نوجوانان و جوانان)

22ـ نقش تفكر در تحول اخلاق (معلمان و مربيان)

23ـ مباني تربيت و شاخصه هاي مهم در برنامه ريزي مدارس ديني (مديران و مسئولان و مربيان مدرسه)

24ـ مدرسه مطلوب

25ـ گفتگوهاي تربيتي

26ـ هدف از زندگي

بعضي از كتاب‌هاي مناسب كودكان:

1ـ سلام (ترغيب به سلام دادن)

2ـ مسواك (ترغيب به مسواك زدن)

3ـ تصميمي زيبا (ترغيب به نظم و انضباط)

4ـ فوتبال (ترغيب به اخلاق نيك)

5ـ راز بزرگ (ترغيب به احترام به والدين)

6ـ آشتي با فرشته‌ي راستي (ترغيب به راستي و صداقت)

7. زيارت (ترغيب به زيارت)

 

 

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید