كاربرد «فطرت» به‌مثابه مبناي تعليم و تربيت انسان از منظر علامه مصباح با تأكيد بر آيات و روايات

 

علي‌نقي فقيهي 

دانشيار گروه علوم تربيتي دانشگاه قم  

an-faghihi@qom.ac.ir
 

چکيده
مبنا بودن فطرت براي تعليم و تربيت مطمح‌نظر خاص بسياري از انديشمندان بزرگ اسلامى است. در اين تحقيق، كاربرد فطرت به‌مثابه مبناي تعليم و تربيت انسان از منظر علامه مصباح يزدي و با تأکيد بر آيات و روايات بررسي شده است. روش تحقيق «توصيفي ـ تحليلي» است. نتايج اين تحقيق عبارت است از: 1. فطرت انسان مزين به ويژگي‌هاي درخشنده‌اي از حقيقت‌جويي و علم به خوبي‌ها و بدي‌ها و گرايش‌هاي شفافي است که از درون شکفته مي‌شود و مسير حيات سعادتمندانه بشر را ترسيم مي‌کند. 2. انسان حتي در اميال به‌ظاهر مشترکش با حيوان، داراي ويژگي‌هاي خاصي است که مخصوص انسان است و حيوان در آن اشتراک ندارد. 3. تعليم و تربيت اسلامي ـ تماماً ـ هماهنگ با فطرت است. 4. فطرت کاربردهاي زيادي در زندگي آدمي دارد؛ ازجمله مبناي تعليم و تربيت است و تعيين اهداف تربيتي و کشف اصول تربيتي از آن، مسير حرکت به‌سوي سعادت را ترسيم مي‌نمايد. 5. استاد مصباح ويژگي‌هاي طبيعي‌شناختي و گرايشي انسان را مباني تعليم و تربيت دانسته است که به‌صورت گزاره‌هاي خبري مطرح مي‌شوند. 6. درک فطري انسان از بايدها و نبايد‌ها ارزشي حصولي نيست، بلکه حضوري است.

کليدواژه‌ها: کاربرد فطرت، مباني، تعليم و تربيت اسلامي، ارزش‌هاي اخلاقي.

اسلام و پژوهش‌های تربیتی سال چهاردهم، شماره اول، پياپي 27، بهار و تابستان 1401، ص73-86

 دانلود مقاله 

faghihi 1400.pdf

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید