نشست تخصصی «معرفی و نقد طرح نهادینهسازی ارزشها در مدارس» در تاریخ 6 خرداد 1404 برگزار شد.
طرح نهادینهسازی ارزشها با هدف تقویت بنیانهای اخلاقی و تربیتی دانشآموزان از طریق آموزش اصول و ارزشهای اسلامی و انسانی در مدارس طراحی شده است. این طرح در راستای اهداف کلی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و برای کمک به تربیت نسلی با هویت دینی، اجتماعی و ملی در نظر گرفته شده است. هدف اصلی این طرح، رشد و شکوفایی دانشآموزان نه تنها از نظر علمی، بلکه از نظر معنوی و اخلاقی است.
اهداف طرح
طرح نهادینهسازی ارزشها به دنبال تقویت ارزشهایی چون خودآگاهی، مسئولیتپذیری، احترام به اصول اخلاقی، ارتباط با خدا و امام زمان (علیهالسلام) و ترویج مشارکت اجتماعی است. این طرح هدف دارد افرادی پرورش دهد که در کنار تحصیلات علمی، تواناییهای اخلاقی و اجتماعی بالایی داشته باشند و به عنوان اعضای مؤثر و مسئول در جامعه عمل کنند.
دستاوردهای میدانی
نتایج اجرای این طرح در سالهای گذشته در مدارس مختلف به صورت آزمایشی، گزارشهای مثبتی را به همراه داشته است. دانشآموزان مشارکت بالایی در فعالیتهای مرتبط با طرح نشان داده و میزان رضایت والدین و مربیان از نتایج اخلاقی این فعالیتها بسیار بالا بوده است. همچنین، افزایش روابط اجتماعی مثبت میان دانشآموزان و تغییرات ملموس در رفتارهای اخلاقی آنان از دیگر نتایج این طرح بوده است.
اجرای طرح
طرح نهادینهسازی ارزشها به گونهای طراحی شده است که بدون ایجاد اختلال در برنامههای آموزشی مدارس اجرا شود. فرآیندهای این طرح توسط مربیان آموزشدیده و با همکاری معلمان در قالب ساعات تربیتی، کلاسهای مشاوره و فعالیتهای فوقبرنامه انجام خواهد شد. لذا مدیران مدارس نگرانی از بابت فشردگی برنامههای تحصیلی نخواهند داشت و این طرح به طور همزمان با دیگر فعالیتهای مدرسه پیادهسازی میشود.
لزوم آموزش مدیران و معلمان
برای اجرای موفق طرح نهادینهسازی ارزشها، مدیران و معلمان محترم مدارس لازم است در دورههای آموزشی ویژهای که توسط کارشناسان تربیتی برگزار میشود، شرکت کنند. این دورهها به مدیران و معلمان کمک میکند تا با اصول و مبانی این طرح آشنا شوند و به طور مؤثر آن را در مدرسه خود پیادهسازی کنند.
معرفی جناب حجتالاسلام رضا فرهادیان
جناب حجتالاسلام رضا فرهادیان، معلم، مربی پژوهشگر و عضو انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه قم، متولد ۱۳۲۷ هجری شمسی در همدان است. وی تحصیلات خود را در زادگاهش آغاز کرده و پس از اخذ مدرک در دانشگاه علم و صنعت تهران و قبولی در رشته مشاوره و راهنمایی تحصیلی دانشسرای عالی تهران، به دلیل علاقه به تعلیم و تربیت و معارف اسلامی، به دانشگاه تربیت معلم راه یافت و در سال ۱۳۵۲ به استخدام آموزش و پرورش درآمد.
فرهادیان در طول سالهای خدمت خود در آموزش و پرورش، به مطالعه و تحصیل دروس حوزوی اشتغال داشته و نقش مؤثری در پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت ایفا کرده است. وی در سال ۱۳۶۷ به عنوان عضو ستاد تغییر بنیادی نظام آموزش و پرورش منصوب شد و در تدوین فلسفه تعلیم و تربیت و پیشنویس طرح بنیادی تغییر نظام آموزش و پرورش همکاری داشت.
با تأسیس مؤسسه و مجتمع فرهنگی تربیتی توحید در سال ۱۳۶۹، فرهادیان در جهت پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت اسلامی تلاش کرده و حاصل سالها فعالیت و تجربه آموزشی خود را با عنایت به سند تحول، طرح نهادینهسازی ارزشها را از پیشدبستان تا دبیرستان طراحی و اجرا کرده است. او همچنین تألیف بیش از سی جلد کتاب و مقالات متعدد در حوزه تعلیم و تربیت را در کارنامه خود دارد که برخی از این کتابها بارها به چاپ رسیدهاند.
این طرح و تلاشهای جناب حجتالاسلام فرهادیان نشاندهنده عزم و ارادهای استوار برای ارتقاء سطح تعلیم و تربیت اسلامی در کشور است.