علامه مصباح یزدی فطرت را به معنای مبنای اصول اهداف و روشن های تعلیم و تربیت قرار داده،
ما اگر فطرت را آنطور که اسلام و مرحوم علامه فطرت را بیان میکند تفاوت میان دیدگاه غربی و اسلامی مشخص میشود.
مرحوم علامه مفهوم فطرت را در نحوهی خلقت انسان با تمامی استعداد های تکوینی است که خدا در او قرار داده است. چستجو میکنند و به معنای لغوی کاری ندارد.
نکتهبعدی این است که فطرت انسانی مختص وجود انسانی است که شامل خواستههای زیستی است و دیگری خواستههای متعالی چون خداجویی و حقیقتطلبی.
نکته دیگر این است که نظام تعلیم و تربیت اسلامی با فطرت انسانی سازگار است. لذا تمامی آموزه ها ی تربیتی خواستگاهش فطرت است.
نکته بعدی اینکه فطرت ریشه و اساس تعلیم و تربیت است، لذا فطرت به عنوان مبنا در همهی نظام تربیتی تاثیر میگذارد.
علامهره معتقد بودند که مبانی واقعیت های هستی شناختی، هستند و گذاره نیستند