تحصیلات
طلبه درس خارج فقه و اصول و فلسفه اسلامی در حوزه علمیه قم و و فارغالتحصیل دوره دکتری فلسفه تعلیم و تربیت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه م
سوابق و مسئولیت ها
* عضو شورای پژوهشی پژوهشکده تعلیم و تربیت اسلامی
* پژوهشگر گروه علوم تربیتی پژوهشکده علوم رفتاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
* مؤسس و مدیر پژوهشکده تعلیم و تربیت اسلامی
* معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس مرکز پژوهشها و برنامه ریزی آموزشی
کتاب
* مبانی فلسفی علم تربیت اسلامی، این کتاب نخستین جلد از یک مجموعه دو جلدی است که توسط «پژوهشگاه حوزه و دانشگاه» در اسفند 1396 به چاپ رسیده است. کتاب به دنبال بازتعریف و بازسازی روایتی از چیستی علم تربیت اسلامی است که بر دیدگاهها و ظرفیتهای فلسفه اسلامی متکی است. این کتاب به ارائه نظاممند از مهمترین مبادی و مقدمات فلسفی مورد نیاز جهت بازتعریف چیستی دانش تربیت اسلامی میپردازد. به گفته نویسنده کتاب «مبانی فلسفی علم تربیت اسلامی»، این کتاب حاصل بررسی و بازخوانی گسترده آثار حکمت اسلامی است. در برشی از این کتاب میخوانیم: پرسش بنیادینی که کتاب «مبانی فلسفی علم تربیت اسلامی» به دنبال پاسخ به آن است، این است که علم (یا علوم) تربیت اسلامی چه علمی است و چگونه میتوان بدان دست یافت؟ به نظر میرسد دست کم از دو منظر میتوان به این پرسش نگریست: منظر فرهنگی ـ اجتماعی و منظر منطقی ـ معرفتی.
مقالات
علی لطیفی پزوهش های متعددی در حوزه تعلیم و تربیت و فلسفه اسلامی داشته و مقالات پژوهشی متنوعی در این موضوعات نگاشته است. مقالات نگاشته شده توسط وی عبارتند از:
* «علوم تربیتی اسلامی به روایت تربیتپژوهان پیرو رویکرد «اسلامیسازی معرفت»» که در شماره پانزدهم فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا به چاپ رسید.
* «روششناسی دانش تربیت اسلامی» که در زمستان 1392 توسط مجله روش شناسی علوم انسانی به چاپ رسید.
* «تأملی بر رویکرد و روش فلسفة تعلیم و تربیت اسلامی در کتاب «درآمدی بر فلسفة تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی ایران» که در تابستان 1391 در مجله تربیت اسلامی منتشر شد.
* «چگونگی امتداد یافتن فلسفه به علوم در فلسفه اسلامی با تأکید بر تقریر آیت الله جوادی آملی» که در پاییز 1394 در مجله حکمت اسراء به چاپ رسید.
* «بررسی روش شناسی دانش تربیت اسلامی بر اساس رویکرد اسلامی سازی معرفت» در سال 1393 در مجله تربیت اسلامی به چاپ رسیده است.
* «روش شناسی دانش تربیت اسلامی بر اساس رویکرد استنباطی تأسیسی دکتر خسرو باقری» در سال 1392 در مجله روش شناسی علوم انسانی به چاپ رسید.
* «اصول و روش های تربیتی مواجهه با مخالفان در اخلاق ارتباطی امام علی (ع)» که در سال 1391 در مجله پژوهش نامه اخلاق منتشر شد.
* «تأملی بر رویکرد و روش فلسفة تعلیم و تربیت اسلامی» که در سال 1391 در مجله تربیت اسلامی به چاپ رسید.
* «تحلیل وجوه معناشناختی، منطقی، معرفت شناختی و وجود شناختی نظریه اعتباریات علامه طباطبایی» در بهار 1391 توسط مجله حکمت اسراء منتشر شد.