حجت‌الاسلام دکتر علی لطیفی

 

تحصیلات

 طلبه درس خارج فقه و اصول و فلسفه اسلامی در حوزه علمیه قم و و فارغ‌التحصیل دوره دکتری فلسفه تعلیم و تربیت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه م

سوابق و مسئولیت ها

* عضو شورای پژوهشی پژوهشکده تعلیم و تربیت اسلامی

* پژوهشگر گروه علوم تربیتی پژوهشکده علوم رفتاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

* مؤسس و مدیر پژوهشکده تعلیم و تربیت اسلامی

* معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس مرکز پژوهش‌ها و برنامه ریزی آموزشی

 

کتاب

* مبانی فلسفی علم تربیت اسلامی، این کتاب نخستین جلد از یک مجموعه دو جلدی است که توسط «پژوهشگاه حوزه و دانشگاه» در اسفند 1396 به چاپ رسیده است. کتاب به دنبال بازتعریف و بازسازی روایتی از چیستی علم تربیت اسلامی است که بر دیدگاه‌ها و ظرفیت‌های فلسفه اسلامی متکی است. این کتاب به ارائه نظام‌مند از مهم‌ترین مبادی و مقدمات فلسفی مورد نیاز جهت بازتعریف چیستی دانش تربیت اسلامی می‌پردازد. به گفته نویسنده کتاب «مبانی فلسفی علم تربیت اسلامی»، این کتاب حاصل بررسی و بازخوانی گسترده آثار حکمت اسلامی است. در برشی از این کتاب می‌خوانیم: پرسش بنیادینی که کتاب «مبانی فلسفی علم تربیت اسلامی» به دنبال پاسخ به آن است، این است که علم (یا علوم) تربیت اسلامی چه علمی است و چگونه می‌توان بدان دست یافت؟ به نظر می‌رسد دست کم از دو منظر می‌توان به این پرسش نگریست: منظر فرهنگی ـ اجتماعی و منظر منطقی ـ معرفتی.

 

مقالات

علی لطیفی پزوهش های متعددی در حوزه تعلیم و تربیت و فلسفه اسلامی داشته و مقالات پژوهشی متنوعی در این موضوعات نگاشته است. مقالات نگاشته شده توسط وی عبارتند از:

* «علوم تربیتی اسلامی به روایت تربیت‌پژوهان پیرو رویکرد «اسلامی‌سازی معرفت»» که در شماره پانزدهم فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا به چاپ رسید.

* «روششناسی دانش تربیت اسلامی» که در زمستان 1392 توسط مجله روش شناسی علوم انسانی به چاپ رسید.

* «تأملی بر رویکرد و روش فلسفة تعلیم و تربیت اسلامی در کتاب «درآمدی بر فلسفة تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی ایران» که در تابستان 1391 در مجله تربیت اسلامی منتشر شد.

* «چگونگی امتداد یافتن فلسفه به علوم در فلسفه اسلامی با تأکید بر تقریر آیت الله جوادی آملی» که در پاییز 1394 در مجله حکمت اسراء به چاپ رسید.

* «بررسی روش شناسی دانش تربیت اسلامی بر اساس رویکرد اسلامی سازی معرفت» در سال 1393 در مجله تربیت اسلامی به چاپ رسیده است.

* «روش شناسی دانش تربیت اسلامی بر اساس رویکرد استنباطی تأسیسی دکتر خسرو باقری» در سال 1392 در مجله روش شناسی علوم انسانی به چاپ رسید.

* «اصول و روش های تربیتی مواجهه با مخالفان در اخلاق ارتباطی امام علی (ع)» که در سال 1391 در مجله پژوهش نامه اخلاق منتشر شد.

* «تأملی بر رویکرد و روش فلسفة تعلیم و تربیت اسلامی» که در سال 1391 در مجله تربیت اسلامی به چاپ رسید.

* «تحلیل وجوه معناشناختی، منطقی، معرفت شناختی و وجود شناختی نظریه اعتباریات علامه طباطبایی» در بهار 1391 توسط مجله حکمت اسراء منتشر شد.

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید