حجت الاسلام و المسلمین دکتر عباسعلی شاملی

 

بيوگرافي علمي- تحصيلي 

آغاز طلبگی و تحصیل در حوزه علوم دینی

اين جانب دكتر عباسعلي شاملي فرزند مرحومان حاج یدالله و حاجیه خانم بلقیس شاملی و دارای کد ملی 1199338265 در تاريخ سوم مهرماه سال یک هزار و سیصد سی و نه 3/7/1339 در ديار دانش، حكمت و عرفان شیعی، یعنی شهرضاي اصفهان پا به اين کره ي خاکي نهادم و داراي سه فرزند به نام های راضیه، فاطمه و علیرضا هستم. من هم اكنون از اعضاي هيئت علمي جامعة المصطفی العالمیه (دانشگاه بین المللی المصطفی علیه و علی آله صلوات الله) در مؤسسه آموزش عالی علوم انسانی  گروه علوم تربيتي، روان شناسی و اخلاق مي باشم. در سال تحصيلي 56-1355 با هدایت و راهنمایی مرحوم شیخ غدیر علی ممیز اعلی الله مقامه وارد حوزه ي علميه ي شهرضا (مدرسه ي علميه ي صاحب الزمان ‹عج›)  و سپس (پس از حدود يك سال) وارد حوزه ي علميه ي قم (مدرسه ي منتظريه يا حقاني  و مدرسه ي رسالت) شدم. تا سال 1371 در حوزه  علميه ي قم به تحصيل اشتغال داشتم. طي اين مدت موفق شدم مقدمات، سطح مقدماتي، سطح عالي و هفت سال از درس خارج فقه و اصول حوزه را در اين مهد دانش و اجتهاد پشت سر گذارم.

مقدمات و سطح مقدماتي را طي پنج سال در مدرسه ي علميه ي رسالت كه در آن هنگام همگام و هم برنامه ي مدرسه علميه ي حقاني بود و توسط حضرت حجة الإسلام و المسلمين جناب آقاي دشتي و كمك و مشاوره ي مرحوم آیت الله شهيد قدوسي (ره) مديريت  مي شد، پشت سر گذاشتم. سطح عالي را به طور آزاد در حوزه علميه ي قم گذرانده و در آن برهه از محضر اساتيد گرانقدر حضرات آيات عظام اعتمادي (كتاب رسائل در اصول)، ستوده (كتاب مكاسب محرّمه و بيع)، پاياني (مكاسب  بيع و خيارات)، اشتهاردي (لمعه و مكاسب محرمه)، مسعودي (لمعتين)، فاضل لنكراني (دو جلد كفايه در اصول)، استادي (علم الحديث و درايه، حلقات اول و دوم اصول الفقه شهيد صدر ره)، سيد علي حائري و آیت الله محمد یزدی (حلقات سوم اصول الفقه شهيد صدر ره) بهره بردم.

دروس عالی حوزوی

پس از اتمام دوره سطح در تکاپوی پیدا کردن درس خارج فقه و اصول متناسب با روحیه، نگرش و درک و فهم خودم برآمدم و درس های گوناگونی را تجربه و آزمون کردم. در طول درس هاي خارج فقه و اصول از محضر اساتيد و آيات عظام سيد محمود هاشمي شاهرودي (6 سال)، سيد كاظم حائري (2 سال)، مكارم شيرازي (2 سال)، ميرزا جواد تبريزي (2 سال)، سبحاني (1 سال) و مظاهري اصفهاني و وحيد خراساني هر کدام (شش ماه) بهره جستم. تجربه این دوره از دروس حوزوی مرا به مدرسه و مکتب فکری شهید علامه سید محمدباقر صدر کشاند. این جاذبه و کشش تاکنون شخصیت علمی مرا پر کرده و من خود را شاگرد و وامدار مکتب فکری این متفکر عظیم القدر دنیای اسلام می دانم. اگر چه توفیق درک محضر این علامه شهید را نیافتم اما به طور غیر مستقیم توانستم از محضر شاگردان این اندیشمند بزرگ بهره های فراوانی ببرم و خود وامدار سفره علمی این عزیز فرزانه بیابم.

دروس عالی دانشگاهی

همزمان با دروس حوزه از سال 1358 در برنامه های ي ويژه ي آموزشي مؤسسه ي در راه حق كه با نظارت اساتيد و آيات عظام مصباح يزدي، خرازي و مظاهري اصفهاني به هدف تربيت طلاب و فضلاي حوزه علميه ي قم در راستاي پاسخگويي به نيازهاي نوين انقلاب و دنياي اسلام راه اندازي شده بود، به تحصيل اشتغال داشتم. طي اين دوران كه تا سال 1370 به طول انجاميد،  دو معادل  ليسانس فقه و حقوق اسلامي و مطالعات اسلامي (معارف و روان شناسی) را به ترتيب در سال هاي 1362 و 1370 از مؤسسه ي در راه حق و مركز مديريت حوزه ي علميه قم اخذ كردم.

در راستاي تكميل تحصيلات نوين حوزوي در سال 1362 به بنياد فرهنگي باقر العلوم (ع) كه دوره ي تكميلي و تخصصي مؤسسه ي در راه حق بود،  منتقل شده و در گروه روان شناسي به تكميل تحصيلات پرداختم. پس از چهار  سال  (در سال تحصیلی 1365-66) موفق به اخذ معادل فوق ليسانس روان شناسي با گرايش رشد شخصيت شدم (اين مدرك بر اساس انجام پژوهش و نه پايان نامه، پس از گذراندن تمامي واحد هاي مورد نياز در روان شناسي اخذ شد). بهره گیری از محضر استادان و روان شناسان فرهیخته ای همانند دکتر علی محمد کاردان، دکتر علی محمد برادران رفیعی، دکتر حسین لطف آبادی، دکتر کیانوش هاشمیان، دکتر عباس قریب، دکتر سید محسن جلالی تهرانی، دکتر سعید نفیسی، دکتر خداپناهی، دکتر بولهری و دیگر چهره های برتر روان شناسی کشور از توفیقات الاهی من در دوره ارشد روان شناسی بود. پس از تكميل اين دوره در سال 1368 به همكاري در گروه روان شناسي دفتر همكاري حوزه و دانشگاه دعوت شدم كه حاصل دو سال همكاريم مشاركت در تأليف دو جلد روان شناسي رشد با نگرش به منابع اسلامي (و چندين مقاله علمی و پژوهشی روان شناختي بود) كه توسط سازمان سمت چاپ و منتشر شده است. كتاب نظريه هاي رشد شخصيت كه حاصل ديگر اين همكاري همراه با دوست دانشمندم آقاي دكتر ساجدي بود، هنوز به چاپ نرسيده است.

تحصیل در دانشگاه مک گیل کشور کانادا

از سال 1371 مقارن با سال 1991 ميلادي به صلاحديد و بر اساس هدايت و نظارت استاد بزرگوار حضرت آيه الله علامه مصباح يزدي (و پس از تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي وقت) و توصيه ي مقام معظم رهبري و حمايت و همكاري صميمانه ي رئيس جمهور محترم وقت آيه الله هاشمي رفسنجاني براي ادامه و تكميل تحصيلات به دانشگاه مك گيل در كشور كانادا اعزام شدم. ورود به اين دانشگاه در سال 1992 ميلادي بود كه پس از دو و نيم سال و در سال 1995 فوق ليسانس ديگري در رشته ي روان شناسي فلسفي اسلامي از موسسه ي مطالعات اسلامي این دانشگاه گرفتم. پايان نامه ي اين فوق ليسانس به بررسي مقايسه اي چگونگی پیدایش نفس آدمی و توصیف رابطه ي نفس و بدن در   علم النفس فلسفي صدر المتألهين و ابن سينا  (رهما) اختصاص يافت.

از اين پس به دانشكده ي علوم تربيتي (Faculty of Education) در همين دانشگاه منتقل شده و پس از چهار سال (در سال 1999) در رشته ي فلسفه ي تعليم وتربيت و با گرايش آموزش و پرورش فرهنگ و    ارزش ها (Culture & Values in Education) با برجسته سازي ديدگاه علامه ي شهيد آيه الله سيد محمد باقر صدر (ره) در زمينه ي «شاخص هاي فرهنگ اسلامي توسعه و توسعه ي فرهنگي در يك جامعه اسلامي» موفق به اخذ درجه ي دكتري شدم. اين پايان نامه به اتفاق نظر هيئت داوران كميته ي دفاع ممتاز شناخته شد و درجه ي (Dean’s honor list)  را گرفت.  اين درجه، بالاترين درجه ی علمی است که در مقياس بندی اين دانشگاه، يک دانشجو می تواند به آن دست يابد.

شايسته است گوشزد كنم كه اعطاي اين امتياز زماني است كه يك پايان نامه هم توسط استادان داور بيروني[1] (از دانشگاه هاي ديگر) و هم در قضاوت كميته داخلي داوران[2] ممتاز و برجسته تشخيص داده شود.

پیشینه تدریس

الف) تدریس داخل کشور

  1. سه دوره تدریس روان شناسی عمومی در مؤسسه در راه حق طی سال های 1363 تا 1366 بیشتر حوزویان روان شناس کنونی حوزه علمیه قم شاگرد من در این سه دوره تدریس بوده اند.
  2. تدریس دروس گوناگون رشته های علوم تربیتی و روان شناسی در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قم از سال های 1379 تا  1384 در دوره های کارشناسی، ارشد و دکتری.
  3. تدریس در مدرسه عالی امام خمینی جامعه المصطفی العالمیه، قم در جمع دانشجویان دکتری قرآن و علوم تربیتی
  4. تدریس متون تخصصی روان شناسی تربیتی در جمع دانشجویان دکتری در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره قم در سال 1381
  5. تدریس در نمایندگی جامعه المصطفی در تهران در جمع دانشجویان ارشد مطالعات اسلامی، درس انسان شناسی به زبان انگلیسی در سال 1394
  6. تدریس در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم در جمع دانشجویان دکتری زبان تخصصی رشته فلسفه تعلیم و تربیت
  7. تدریس زبان تخصصی متون تعلیم و تربیت در مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی در جمع دانشجویان دکتری
  8. تدریس نظام تعلیم و تربیت اسلامی در دانشگاه علامه طباطبایی تهران در جمع دانشجویان ارشد
  9. تدریس در طرح تابستانی ولایت بسیج دانشجویی در جمع دانشجویان در سطوح گوناگون
  10. تدریس در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های کشور همانند شهرکرد، تفرش، ملایر، مشهد، کیش، قم و ... در جمع اعضای هیئت علمی دانشگاه ها
  11. تدریس در نهاد مقام معظم رهبری در وزارت جهاد و کشاورزی در جمع اعضای هیئت علمی وزارت خانه در کرج
  12. تدریس در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، 1392 با موضوع  مدیریت دانش افزایی در نظام تعلیم و تربیت اسلامی، ورامین، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران.
  13. تدریس در دانشگاه معارف قم در جمع دانشجویان ارشد و دکتری
  14. تدریس در مؤسسه اخلاق و تربیت آیت الله ناصری دولت آبادی در جمع طلاب دوره ارشد با موضوع پایان نامه نویسی
  15. تدریس در مدرسه امیر المؤمین طلاب انگلیسی زبان دوره فقه 1 به مدت یکسال1395
  16. تدریس در مؤسسه آموزش عالی علوم انسانی در جمع دانشجویان ارشد و دکتری به مدت شش سال
  17. تدریس در دارالحدیث قم در جمع دانشجویان ارشد اخلاق آموزش و پرورش
  18. تدریس در مؤسسه فرهنگی هنری سبک زندگی آل یاسین در جمع دانشجویان ارشد و دکتری
  19.  تدریس در گروه فقه التربیه مؤسسه آموزش عالی فقه مجتمع امین قم در جمع دانشجویان دکتری با موضوع درآمدی بر آموزش و پرورش
  20. تدریس در مؤسسه فرصت های مطالعاتی جامعه المصطفی برای دانشجویان غیر ایرانی
  21. تدریس در مؤسسه بلاغ جامعه المصطفی دوره های فشرده مهارت آموزی مشاوره و روان شناسی
  22. تدریس در دانشگاه مجازی جامعه المصطفی به زبان های فارسی و انگلیسی در موضوعات نظام تعلیم و تربیت اسلامی و روش شناسی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی
  23. تدریس در مرکز جامع فقه تخصصی ولی امر قم در جمع دانشجویان دکتری با موضوع آموزش و پرورش ارزش ها
  24. تدریس در همایش کوثر، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، تابستان 1383، مهدی شناسی، مهدی باوری و پاسخ به شبهات
  25. تدریس در حوزه های علمیه قم و شهرهای ایران با موضوع روان شناسی پژوهش خلاق و روش شناسی تفسیر علمی قرآن و روش شناسی فهم حدیث تکنیک های خلاقیت و نوآوری

ب) تدریس در مراکز علمی خارج کشور به زبان های انگلیسی و عربی

  1. تدریس در کالج اسلامی لندن دوره کارشناسی ارشد اصول الفقه به زبان انگلیسی
  2. تدریس در دانشگاه پالرمو ایتالیا (درس شیعه شناسی و زبان و ادبیات فارسی) به زبان انگلیسی
  3. تدریس در دانشگاه سالیزیانا ایتالیا (فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی)
  4. تدریس در دانشگاه ناپل ایتالیا (تعامل دین و فلسفه، مردم سالاری دینی)
  5. تدریس در دانشگاه الته بوداپست مجارستان
  6. تدریس در دانشگاه کارولی بوداپست مجارستان
  7. تدریس در دانشگاه کالیاری ایتالیا
  8. تدریس در مرکز اسلامی امام صادق شهر مالمو سوئد
  9. تدریس در مرکز شیعیان لبنانی شهر مالمو سوئد (تربیت اعتقادی فرزندان)
  10. تدریس در مؤسسه پیزای ایتالیا (دوره شیعه شناسی)
  11. تدریس در دانشگاه مک گیل کانادا (چیستی اسلام شیعی)

What Islam is & what it really means to be a Muslim. The Religious Quest: 423-309T, July 17, 1996.

  1. تدریس در دانشگاه مجازی المصطفی روش شناسی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی و نظام تربیتی اسلامی
  2. تدریس در اتاق آموزش های مجازی (پالتاک) مجمع جهانی اهل البیت)، 6 ماهه نخست سال 1386
  3. تدریس در کمپ جوانان شیعیان خوجه در کشور تانزانیا

Tanzanite Youth Camp, What Islam is About, 2000

  1. تدریس در مرکز الزهرا شیعیان خوجه شهر کراچی پاکستان
  2. تدریس در مرکز اسلامی انگلستان در جمع جوانان شیعه

Summer Curses for Youth, Fajr Youth Association, Islam & Contemporary World, Islamic Center of England, 2003.

  1. تدریس در کمپ تابستانی شیعیان ایتالیا در شهر Cervarolo در موضوع "انسان و عرفان اسلامی" سال 2002 میلادی
  2. تدریس در دوره فشرده تخصصی روش شناسی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی سال 2016 در شهر های دهلی نو، لکنهو و مظفرنگر
  3. تدریس در نمایندگی جامعه المصطفی در کشور لبنان در جمع حزب الله نظریه هرم روانی آدمی و فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی
  4. تدریس در مجموعه علمی فرهنگی ویپس شهر دارالسلام کشور تانزانیا در سال 2018 در جمع معلمان با هدف تربیت معلم و ارائه درس آموزش نوجوانان با توجه به تراز عاطفی و شناختی آنان
  1. مواد درسی تدریس شده در سال های مدرسی

آشنایی با اصول و فلسفه آموزش و پرورش، انسان شناسی در قرآن، جامعه و تاریخ در قرآن، روان شناسی رشد شخصیت، روان شناسی شخصیت، فلسفه اخلاق در اسلام و غرب، روش شناسی تفسیر علمی قرآن کریم، روش شناسی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، زبان تخصصی در علوم تربیتی، روان شناسی عمومی، قرآن و تربیت، رویکرد ها در آموزش و پرورش ارزش ها، علوم تربیتی: عرصه ها، گرایش ها، موضوعات و محورها و تاریخ تحول علم، انسان شناسی در قرآن به زبان انگلیسی، مکاتب و رویکردها در علوم تربیتی، غرب شناسی، علوم تربیتی ماهیت، اهداف و مراحل، روان شناسی تربیتی، علم و دین همگرایی یا واگرایی، روش شناسی تخصصی قرآن پژوهی، مفهوم و قلمرو دین، نظام تربیتی اسلام: چیستی و چگونگی، روش و استانداردهای پایان نامه نویسی، دوره های فشرده شیعه شناسی (تاریخ شکل گیری و اندیشه های شیعی در عرصه های علوم اسلامی)، اسلام و جهان معاصر

 

 

مقالات علمی و پژوهشی  

لازم به ياد آوري است كه چون نظام تحصيل در بيشتر دانشگاه هاي آمريكا و كانادا آميزه اي از ارائه ي پايان نامه و گذراندن كورس ها و ترم هاي درسي است، هر دانشجو پس از اتمام دوره های فوق ليسانس و دكتري دست كم موفق به نوشتن بيست  مقاله ي علمی پژوهشي شده است. من نيز بنا به اقتضاي روند تحصيلي خود در دانشگاه مك گيل، در دو دوره ي فوق ليسانس و دكتري خود موفق به نوشتن 25 مقاله ي پژوهشي به زبان انگليسي شدم. پس از بازگشت به ايران ضمن همكاري با مؤسسه ي آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) در دو بخش آموزش و پژوهش تا كنون موفق به ارائه ي چندين مقاله ي علمي ـ  پژوهشي به دو زبان فارسی و انگلیسی شده ام كه شماري از آنها در شماره هاي گوناگون مجله ي علمي تخصصي معرفت به چاپ رسيده است. عنوان برخي از اين مقالات چاپ شده بدين ترتيب است:

مقالات علمی و پژوهشی انگلیسی

  1. "Nasir al-Din Tusi and His Socio-Political Role in the Thirteenth Century", Imam Reza Net Work. http://www.imamreza.net/eng/imamreza.php?id=9471
  2. From Self-Development into Social Justice, https://www.academia.edu/10485098/
  3. "Challenges and Dilemmas in Making Values & Ideals", al-Islam.org,
    Vol.11, no. 3, Autumn 2010,
  4. "Woman’s Dignity in the Words of Amir ul-Muminin Ali ibn Abi Talib". by Abbas Ali Shameli . Islamic Library | Shia Islamic PDFs – Now in...,
  5. "Imam Khomeini’s Political Thought from Theory to Practice, Abbas Shameli, Al-Mustafa International University for Islamic Studies, Qum. International workshop The Cosmopolitan roots of India’s Democracy A Tribute to Giorgio Borsa University of Pavia Aula Scarpa , 15th , May, 2012.
  6. “The Engendered Islamic Culture of Development". Abbas Ali Shameli. In: On Being Human. Essays from the fifth Shi`i Muslim Mennonite Christian Dialogue. Edited by J. Huebner & M. Legenhausen. CMU Press. 2013.
  7. Uploading 15 English Articles on Academia Site on Islamic philosophical Psychology.
  8. Uploading 15 articles in the international site of academia which are quoted in other articles by famous researchers in different research journals.

مقالات علمی و پژوهشی فارسی

  1. "مبانی و اصول فلسفه آموزش و پرورش از یک چشم انداز دینی، نوآوری های استاد علامه مصباح یزدی در فلسفه آموزش و پرورش"، مجله معرفت، شماره 92، 2 .10.
  2. "کاوشی در باره عوامل و ریشه های فقدان روح و معنویت در آموزش و پرورش مغرب زمین"، مجله معرفت، شماره 69، ص 60، 1382.
  3. "چشم اندازى بر شاخص هاى فرهنگى نظام آموزش و پرورش در كشور ژاپن"، مجله معرفت، مجله معرفت شماره 44، ص 50، 1380.
  4. بازنگری ناقدانه نظام های آموزشی و پرورشی مغرب زمین با تکیه بر یافته های ژاک ماریتین و ریکاردو پترلا، مجله معرفت، شماره 92، صفحه 107، 1384.
  5. "پيش نيازهاي تربيتي ارتباط با متربي از نگاه امام اميرالمؤمنين علي)، مجله معرفت شماره 57، 1381.
  6. در جستجوي كشفي نو از روش شناسي پژوهش در علوم انساني و اجتماعي: رهيافتي به روش شناسي اسلامي پژوهش در علوم تربيتي، مجله معرفت، شماره 81، ص 10، 1383.
  7. در تكاپوي رسيدن به مدلي از تربيت اخلاقي در اسلام": قسمت اول: جستاري در لابلاي نخستين پرسش ها
  8. "با پيامبر در ساحت عشق و محبت: راهبردي در بهينه سازي تربيت عاطفي و هيجاني،" مجله معرفت، شماره 64^ 1382.
  9. ميزگرد تعليم و تربيت دينـى همراه با آقايان دكتر سيد احمد رهنما و دكتر عبدالعظيم كريمي
  10. درآمدى مفهوم‏شناختى در قلمرو تربيت دينى

8.. گذاري بر سيره ي علوي در راستاي نقد رويكرد پست مدرنيسم در  تربيت اخلاقي

9. مباني انسان شناختي توسعه ي اقتصادي در يك مدل اسلامي، معرفت پیش شماره 3، ص 21.

 

  1. مباني انسان شناختي تربيت اخلاقي در يك مدل پيشنهادي اسلامي
  2. دستي بر شاخسار نخل ولايت امير ايمان  امام علي (ع): راز محبوبيت جاوداني امام (ع)
  3. ريشه هاي چالش و درگيري ميان صفويان و عثمانيان[3]
  4. "پیش نیازهای بهداشت روانی خانواده در سوره مبارکه یوسف، رويكردي روان شناختي به سوره مباركه ي يوسف در راستاي كشف پيام هاي مربوط به بهداشت رواني خانواده"، معرفت شماره 38، ص 16، 1379.
  5. جايگاه و نقش انذار و تبشير در نظام تربيتى پيامبران : نگرش قرآنى، معرفت شماره 33، ص 16، 1379.
  6. سوگواره ي علامه شهيد آية‌ اله العظمي سيد محمد باقر صدر (قدس سرّه الشريف)
  7. آسيب شناسي روابط زن ومرد در يك جامعه ي ديني
  8. "بررسی نقش شخصیت و رفتارهای اخلاقی دبیران معارف اسلامی در الگو پذیری دانش آموزان مقطع متوسطه"، اسلام و پژوهش های تربیتی، سال دوم، شماره اول، 1389. علی اشرف حیدری و عباسعلی شاملی.
  9. برنامه درسی ، ابزاری برای نیل به تربیت اخلاقی، عباسعلی شاملی و حمیدرضا کاظمی، اسلام و پژوهش های تربیتی، جلد 3، شماره 2، 2011/1390.
  10. تربیت عبادی کودکان، عباسعلی شاملی و مهدی شکراللهی، ، اسلام و پژوهش های تربیتی، جلد 3، شماره 1، 2011/1390.
  11. "مراحل تحول محتوا و انگیزه های دعا در کودکان و نوجوانان، فصلنامه علمی و پژوهشی روان شناسی و دین، شماره 14، 1390.
  12. بررسی ابعاد روان شناختی مناسک حج و تأثیر آن بر سطح دینداری حجاج، در: روان شناسی و دین، سال اول، شماره 4، زمستان 1387، 7-44.

گفتگو و مصاحبه علمی

  1. نیم نگاهی به متغیرهای دخیل در شکل گیری و گسترش جنبش نرم افزاری ، معرفت، 76، 1383.
  2. بازشناسی فرهنگ خودی و راه های تقویت خودباوری فرهنگی در جوانان، معرفت شماره 36، ص 106، 1379.

گفتگوی کارشناسی و تخصصی در رادیو معارف انگلیسی

  1. Islamic Family Paradigm: The Way We live Together Within a Muslim Family, From 0 to 100. 120 Sessins. Abbas Ali Shameli & Fatemeh Shameli. Qum Radio Call of Islam. R. C. I. 1395.

دو مقاله ي من نيز در كتاب تربيت اسلامي جلد 2 و 4 (ويژه ي تربيت اخلاقي و تربيت) در سيره و كلام امام علي (عليه سلام الله)) با نظارت معاونت پرورشي وزارت آموزش و پرورش به چاپ رسيده است. چهارمين مقاله به همايش تربيت از ديدگاه امام علي (ع) ارائه شده كه در اسفند ماه 1379 در قم بر گزار شد. چند مقاله نيز در مجله ي زن روز به چاپ رسيد كه بازنويسي شده ي مصاحبه ي من با آن مجله در زمينه ي خشونت عليه كودكان بود. فصلنامه ي حوزه و دانشگاه نيز دو يا سه مقاله اين جانب را در مورد مفهوم شناسي تربيت ديني و روش شناسي پژوهش در علوم اسلامي را  به چاپ رسانده است. يك مقاله هم در  فصلنامه ي شوراي فرهنگي اجتماعي زنان شماره ي 11 زير عنوان «منزلت زن در كلام امير المؤمنين علي (ع)» داشته ام.  براي اين فصلنامه كار تازه ي ديگري زير عنوان «آسيب شناسي تربيت ديني دختران» انجام داده ام كه در دست چاپ است. يك مقاله هم در فصلنامه ي علمي ـ تخصصي تاريخ در آينه ي پژوهش به چاپ رسيده است.

پيش از اعزام به خارج كشور و پس از آن، واحدهاي درسي گوناگوني را در  حوزه ي روان شناسي و علوم تربيتي تدريس كرده ام. ترجمه ي دو فصل از كتاب فلسفه ي روان شناسي[4] كار ديگر من پس از بازگشت به كشور است. اين كار براي پژوهشكده ي حوزه و دانشگاه انجام پذيرفت. كار اخير من مصاحبه اي در باره متغيرهاي دخيل در شكل گيري جنبش نرم افزاري بود كه در شماره ي 76، مجله ي معرفت به چاپ رسيد.

تدوین نظامنامه تربیتی جامعه المصطفی، تدوین کتاب بنیان های دینی و فلسفی تعلیم و تربیت در اسلام به عنوان یکی از اسناد پشتیبان سند تحول ملی آموزش و پرورش کشور، تدوین کتال باید ها و نباید های فرایند مشاوره روان شناختی، مشارکت در تدوین سند شکل گیری و تحول هویت جوانان به سفارش آستان قدس رضوی از دیگر آثار پژوهشی من در سال های اخیر بوده است. طي چند سال گذشته در كنار آموزش و پژوهش، راهنمايي، مشاوره و داوري و نظارت چندين پايان نامه ي كارشناسي ارشد را بر عهده داشته ام. عنوان برخي از اين پايان نامه ها چنين بوده است:

راهنمایی یا مشاوره پایان نامه های ارشد

1. بررسي تطبيقي رابطه ي تربيت ديني و تربيت اخلاقي  با نگرش اسلامي                اصغر اخوي  (1381)

2. فطرت و جامعه پذيري، قم: پژوهشگاه حووزه و دانشگاه، حسين اژدري زاده  (1379)

3. بررسي نظام تربيتي صحيفه ي سجاديه،   قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی،                               علي اصغر ابراهيمي فر

4. نگرشي بر تعامل فقه و تربيت با تأكيد بر نقش فقه در تربيت، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، علي همت بناري (1380)

5. مطالعه ي سطح نگرش و انگيزش دانشجويان دانشگاه تهران نسبت به درس معارف اسلامي 1 و 2 در سال تحصيلي 80-79، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی،                                    سيد محمد رضا موسوي نسب،    (1380).

6. چگونگي تنظيم روابط و رفتارهاي جنسي :  مقايسه بين جامعه ي ايران و دو جامعه ي آلمان و اتريش: رويكردي اخلاقي ـ حقوقي ،   قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی،                محمد والدمن،   (1380).

7. نقش تربيتي داستان هاي قرآن                                       ابراهيم شفيعي  (1379)

8. چشم اندازي بر جايگاه و نقش تغافل در فرايند تربيت با نگرشي اسلامي                         علي بهران تجري       (1381)

9. نگرشي بر دعاي ابو حمزه ي ثمالي از ديدگاه تربيت ديني       محمد جواد مهاجري (1381)

10. اصول و روش هاي آموزش مفاهيم ديني به كودكان دبستاني       علي مقدسي پور  (1381)

11. شرایط، قلمرو، و مراتب مسؤولیت اخلاقی در قرآن و حدیث، قم: دانشگاه معارف، سعید محمدپور، (1394).

12. ویژگی های یک برنامه درسی مهدی باورانه در دوره آموزش عمومی کشور با تأکید بر مقطع راهنمایی، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، حسین کریمی، 1389.

13. اصول و شیوه های تربیت عبادی در برنامه درسی دوره ابتدایی بر مبنای قرآن و سنت اهل بیت (علیهم السلام)، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی مهدی شکراللهی، 1389.

14. اصول وشیوه های تربیت اخلاقی از نگاه علامه مصباح یزدی و دلالت های آن در برنامه درسی آموزش و پرورش کشور (مقطع دبستان)، حمید کاظمی، 1389.

15. بررسی نقش شخصیت و رفتارهای اخلاقی دبیران معارف اسلامی در الگو پذیری دانش آموزان مقطع متوسطه، تهران: دانشگاه پیام نور، 1389.

راهنمایی یا مشاوره پایان نامه های دکتری

  1. بررسی سیر تحولی تعالی معنوی، ارزش های انسانی بنیادی و باورهای دینی از نوجوانی تا پیری: یک مطالعه مقطعی، دانشگاه اصفهان، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، سیده راضیه طباییان، خردادماه 1391. استاد مشاور
  2. بررسی ابعاد روان شناختی مناسک حج و اثر بخشی آن بر سطح دینداری و سلامت روان حجاج، محمدرضا احمدی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره، 1386. استاد مشاور
  3. بررسی تحول فهم دعا در کودکان و نوجوانان، سید محمد رضا موسوی نسب، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره، 1389، استاد مشاور
  4. اسلام و زیبایی های زندگی (رویکردی تحلیلی و تربیتی)، قم: مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، داوود رجبی نیا، 1388. استاد مشاور
  5. نقش تبلیغات در گسترش اسلام در زمان حضرت محمد (ص). قم: مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، جواد باغبانی آرانی، 1383، استاد مشاور و داور
  6. جایگاه و نقش معرفت در نظریه هرم روانی علامه مصباح یزدی، توسط حمید کاظمی، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، 1396. استاد راهنما
  7. حقوق فرزندان در عرصه تعلیم و تربیت، رساله کارشناسی ارشد، بنت الهد ی، سرکار خانم بتول جواهری امیری، 1397.

داوری پایان نامه ها

  1. بررسی اهداف، اصول و روش های تربیت جنسی در قرآن و روایات، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، عبدالله نوحی، 1387.
  2. بررسی تحول ایمان به خدا در دوره کودکی، نوجوانی و آغاز جوانی: رویکردی روان شناختی دینی، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، محمود  نوذری، 1389.

ارائه دهنده در نشست های علمی و کنفرانس ها

الف) فارسی

 

  1. روان شناسی اسلامی واقعیت یا توهم (تبیین نظریه علامه مصباح یزدی)، قم: انجمن روان شناسی اسلامی، 1391.
  2. چشم اندازی بر فلسفه روان شناسی و نقد آن، قم: انجمن روان شناسی اسلامی، 1389.
  3. بایدها و نباید ها اسلامی در فرزند پروری، تهران دانشگاه علوم پزشکی ایران، کنفرانس بین المللی سلامت باروری و بارداری، 1395.

ب) انگلیسی

  1. Imam Khomeini’s Political Thought from Theory to Practice, Abbas Shameli, Al-Mustafa International University for Islamic Studies, Qum. International Workshop The Cosmopolitan roots of India’s Democracy A Tribute to Giorgio Borsa University of Pavia Aula Scarpa , 15th , May, 2012.
  2. – “The Engendered Islamic Culture of Development. Abbas Ali Shameli. In: On Being Human. Essays from the fifth Shi`i Muslim Mennonite Christian Dialogue. Edited by J. Huebner & M. Legenhausen. CMU Press. 2013.
  3. The Performance Theatre, Future Leadership, Istanbul, 2013. "The Role of Divine Religions".
  4. Mulla Sadra's Transendental Philosophy: Original & Innovated Thoughts, 2016, Sweden, University of Soderton.
  5. The Lady Fatimah's Typical Values Education: The Case of Hasanain, International Conference on Values Education, Iran, Qum 2018.
  6. Human Pyramidal Soul, Dar Essalaam, Tanzania, 2019, Khaja Ithna Ashari Shi`as.
  7. Islam & Environment, Kish Island, 2019 presented in WHS.

 

ارائه موضوعات روان شناختی و تعلیم و تربیتی در کارگاه های تخصصی

  1. آموزه های اسلامی در باب بهداشت روانی دوران باروری و بارداری، کنفرانس بین المللی بهداشت بارداری، دانشگاه علوم پزشکی ایران.1395.
  2. روان شناسی پژوهش خلاق در حوزه و دانشگاه و نهادهای آموزش و پرورش
  3. نظریه هرم روانی علامه مصباح یزدی در وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران

مدیریت نهاد و پرورژه های علمی و پژوهشی

  1. مدیریت علمی تدوین دائرة المعارف تعلیم و تربیت اسلامی، قم: پژوهشکده تعلیم و تربیت، وزارت آموزش و پرورش کشور.
  2. راه اندازی و مدیریت مرکز فقه تخصصی ولی امر
  3. مدیریت مرکز اسلامی امام صادق مالمو در کشور سوئد
  4. راه اندازی گروه فقه روان شناسی در مرکز فقه تخصصی جامعه المصطفی 1396

تدریس در طرح ضیافت اندیشه استادان

  1. دوره معرفت افزایی استادان با موضوع تعلیم و تربیت اسلامی، دانشگاه قم، 1391.
  2. کارگاه روان شناسی پژوهش خلاق در دانشگاه تفرش 1397
  3. ارائه نظریه هرم روانی آیت الله مصباح در دانشگاه شهرکرد 1396
  4. ارائه نظریه همخوانی موسیقی دی ان ای با نوای کهکشان استرویس در دانشکده علوم دانشگاه شهرکرد 1396

پس از بازگشت از كانادا، كشور محل تحصيل دوره ي دكتري، در موقعيت هاي تبليغي و نيز به هدف شركت در كنفرانس ها، سخنراني، كلاس تابستاني و ارائه ي مقاله از سوي مؤسسه ي آموزشي و پژوهشي امام خميني (قدس سرّه الشريف) به كشورهاي گوناگوني اعزام شده ام. انگلستان، ايتاليا، تانزانيا و آمريكا از جمله ي اين كشورها بوده اند. فعاليت هاي تبليغي من در اين كشورها بيشتر در جمع شيعيان بومي و به زبان انگليسي بوده است.  پروژه هاي پژوهشي در دست اقدام من كه به صورت تيمي انجام مي گيرد عبارت است از:

سوابق پژوهشی تدوین اثر

  1. تدوین دو فصل رشد یادگیری و رشد اخلاقی از کتاب روان شناسی رشد با نگرش بر منابع اسلامی، تهران: سازمان سمت
  2. ترجمه دو فصل از کتاب فلسفه روان شناسی تجربی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
  3. تدوين نظامنامه تربيتی جامعه المصطفی العالميه به همراه يک تيم علمی هشت نفره
  4. تدوين بنيان های دينی و فلسفی تعليم و تربيت در اسلام: اسناد علمی سند تحول آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ايران کار تيمی در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی (قدس سره)
  5. «پيش نيازهاي يك مدل تربيت اخلاقي در يك جامعه اسلامي»، (تمام شده و تبديل به کتاب در نشر معارف)
  6. «نوآوري هاي استاد علامه محمد تقي مصباح يزدي در قلمرو فلسفه ي اسلامي آموزش و پرورش»،
  7. «اسلام و بايد ها و نبايدهاي تربيت جنسي» توسط همسرم به پايان نامه ارشد تبديل شده و سپس از سوی انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی (قدس سره) به عنوان کتاب انتشار يافته است.
  8. «مرور و بازنگري روايات انتظار با رويكردي تربيتي»
  9. چیستی و چگونگی آموزش و پرورش نبوی در قرآن کریم، قم: نشر معارف، 1387.
  10. ترجمه ده برشور به زبان انگلیسی در مورد تربیت اعتقادی کودکان در معاونت فرهنگی و تربیتی جامعه المصطفی العالمیة
  11. ترجمه کتاب حکمت نامه عیسی بن مریم به انگلیسی منتشر شده از سوی مؤسسه دار الحدیث شهر مقدس قم
  12. نظارت و هدایت پروژه پژوهشی "راهکارهای ارتقای فرهنگ مطالعه در بین دانش آموزان قم با تأکید بر کتابخوانی" تدوین دکتر حسین خنیفر، برای دانشگاه پردیس تهران، 1388
  13. عضويت شوراي علمي گفتمان شيعه و كاتوليك ميان حوزه ي علميه ي قم و هيترپ كالج لندن،
  14. عضويت شوراي علمي دفتر يونيسف در تهران (بخش مبارزه با AIDS/HIV
  15. عضويت شوراي علمي معاونت فرهنگي و تربيتي مر كز جهاني علوم اسلامي،  
  16. مديريت علمي پروژه ي ملي تدوين دائره المعارف تعليم وتربيت اسلامي وابسته به وزارت آموزش و پرورش جمهوري اسلامي ايران،      
  17. عضويت  شوراي علمي تدوين سند ملي آموزش و پرورش جمهوري اسلامي ايران (چشم انداز بيست ساله)،
  18. عضويت هيئت علمي  بعثه ي مقام معظم رهبري در حج از سال (1425 ه. ق) از ديگر فعاليت هاي علمي اين جانب در چند سال اخير بوده است.
  19. ديگر فعاليت های من در عرصه بين الملل و به صورت تدريس، شرکت در همايش ها، برگزاری اردوهای آموزشی آکادميک، مشارکت در تبليغ و پژوهش در مرکز اسلامی انگليس، تبليغ در مناسبت های تبليغی در بيش از پانزده کشور انگليسی زبان بوده است که تفصيل آن در بيوگرافی انگليسي ضميمه شده است.

فعالیت های علمی و پژوهشی بین المللی

  1. راه اندازی کرسی شیعه شناسی در دانشگاه پالرمو در کشور ایتالیا از سال 1394/2015،
  2.  تدریس دروس اسلام شناسی در ده دانشگاه کشور ایتالیا طی سال های 2011 تا 2014،
  3. تدریس دروس شیعه شناسی در سه  دانشگاه کشور مجارستان و مدیریت مرکز اسلامی امام صادق شهر مالمو در کشور سوئد از دیگر فعالیت های علمی و فرهنگی من بوده است.

سوابق علمی و اجرایی

  1. دبیر گروه ویژه نامه روان شناسی، ماهنامه معرفت، 1382-1386.
  2. عضو هیئت تحریریه فصلنامه اسلام و پژوهش های تربیتی
  3. عضو هیئت تحریریه ماهنامه معرفت.
  4. عضو هیئت تحریریه اسلام و پژوهش های روان شناختی
  5. رئیس انجمن روان شناسی اسلامی قم طی دو سال گذشته
  6. مدیر گروه اخلاق در مؤسسه آموزش عالی علوم انسانی و اجتماعی
  7. نماینده وزارت علوم در هیئت ارزیابی و جذب استان قم

پیشینه تبلیغ در داخل و خارج کشور

الف) خارج کشور

  1. انگلستان شهرهای لندن، نیوکاسل، بیرمنگام، منچستر
  2. ایرلند
  3. استرالیا شهر سیدنی
  4. تانزانیا شهرهای عروشا و دارالسلام
  5. پاکستان شهرهای کراچی و حیدرآباد
  6. سوئد شهرهای استکهلم، مالمو و یوتوبری
  7. آمریکا شهرهای نیویورک، واشنگتن و هیوستون
  8. کانادا شهرهای مونترال، تورنتو و اتاوا
  9. آفریقای جنوبی شهرهای ژوهانسبورگ، کیپتون و پرولتریا
  10. ایتالیا شهرهای رم و میلان، پاویا، ناپل، کالیاری، پالرمو
  11. مجارستان شهر بوداپیت
  12. ترکیه شهر استانبول
  13. اتریش شهر وین
  14. آلمان شهر هامبورگ
  15. فنلاند شهر هلسینکی
  16. نروژ شهر اسلو
  17. دانمارک شهر کوپنهاگن
  18. لبنان شهر بیروت و ضاحیه
  19. تانزانیا، دارالسلام و عروشا و کباحه
من الله التوفيق و عليه التكلان
قم المقدسه- عباسعلي شاملي
11-05-1398

08-03-2019

 

[1] External examiner

[2] The committee of internal examiners

[3] فصلنامه ي علمي ـ تخصصي تاريخ در آينه ي پژوهش، سال اول، پيش شماره ي 4، زمستان 1382، صص 39 تا 78.

[4] Mario Bunge & Ruben Ardila, Philosophy of Psychology, New York: Springer-Verlag, 1987.

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید