دومین نشست علمی انجمن تعليم وتربيت اسلامي حوزه با عنوان «جریان شناسی تربیت دینی با تکیه بر طبقه بندی علم دینی» با ارئهي جناب آقای دکتر محمدحسن مرصعی (طلبه به درس خارج فقه و اصول و دارای مدرک دکترای فلسفه علم از دانشگاه شریف) در روز یکشنبه اول بهمنماه 1402 برگزار شد.
سخنران اين نشست بر اساس مدل دکتر موحد ابطحی در طبقهبندی نظریههای علم دینی رویکردهای زیر در تربیت دینی جریانشناسی شده است: رویکردهای مستقیم: 1- رویکرد فقهی، استاد اعرافی 2- رویکرد مکتب معارفی، استاد بنیهاشمی 3- رویکرد عرفانی، استاد وکیلی 4- رویکرد حکمت متعالیهای، دکتر علمالهدی 5- رویکرد تدبری، استاد اخوت 6- رویکرد تاسیسی، دکتر باقری رویکرد غیرمستقیم: 7- رویکرد ولایی، استاد میرباقری رویکرد مدیریت ناپذیری: 8- رویکرد هایدگری، دکتر داوری رویکرد موافقان ضمنی: 9- رویکرد عقلانیت نقاد، دکتر پایا 10- رویکرد معنوی، استاد ملکیان شش رویکرد نخست رویکرد مدیریتپذیر و مستقیم به تولید علم دینی دارند؛ چهار رویکرد اول مواد لازم برای تربیت دینی را از معرفتهای اسلامی نظام یافتهای مانند فقه، مکتب معارف، فلسفه، و عرفان استخراج میکند و دو رویکرد بعد تربیت دینی را بر معرفت اسلامی نظامنایافته بناگذاری میکند. رویکرد هفتم قائل به رویکرد غیرمستقیم در تولید تربیت دینی است، و رویکرد هشتم مدیریتناپذیری در تربیت دینی را میپذیرد. دو رویکرد آخر از کسانی است که هرچند در بحثهای مرسوم از منکرین علم دینی شمرده میشوند، ولی به یک معنا و به طور ضمنی تربیت دینی از نظراتشان قابل استنباط است.
تربیت دینی از مقولاتی است که رویکردها و جریانهای مختلفی نسبت به آن وجود دارد و دستهبندیهای مختلفی نیز برای آن پیشنهاد شده است. در بحث حاضر، از منظر «نظریه های علم دینی» به این رویکردها ورود شده و بر اساس مدل دکتر موحد ابطحی در طبقهبندی نظریههای علم دینی رویکردهای زیر در تربیت دینی جریانشناسی شده است: رویکردهای مستقیم: 1- رویکرد فقهی، استاد اعرافی 2- رویکرد مکتب معارفی، استاد بنیهاشمی 3- رویکرد عرفانی، استاد وکیلی 4- رویکرد حکمت متعالیهای، دکتر علمالهدی 5- رویکرد تدبری، استاد اخوت 6- رویکرد تاسیسی، دکتر باقری رویکرد غیرمستقیم: 7- رویکرد ولایی، استاد میرباقری رویکرد مدیریت ناپذیری: 8- رویکرد هایدگری، دکتر داوری رویکرد موافقان ضمنی: 9- رویکرد عقلانیت نقاد، دکتر پایا 10- رویکرد معنوی، استاد ملکیان شش رویکرد نخست رویکرد مدیریتپذیر و مستقیم به تولید علم دینی دارند؛ چهار رویکرد اول مواد لازم برای تربیت دینی را از معرفتهای اسلامی نظام یافتهای مانند فقه، مکتب معارف، فلسفه، و عرفان استخراج میکند و دو رویکرد بعد تربیت دینی را بر معرفت اسلامی نظامنایافته بناگذاری میکند. رویکرد هفتم قائل به رویکرد غیرمستقیم در تولید تربیت دینی است، و رویکرد هشتم مدیریتناپذیری در تربیت دینی را میپذیرد. دو رویکرد آخر از کسانی است که هرچند در بحثهای مرسوم از منکرین علم دینی شمرده میشوند، ولی به یک معنا و به طور ضمنی تربیت دینی از نظراتشان قابل استنباط است. لازم به ذکر است که چهرههایی که در هر رویکرد قرار داده شدهاند، از باب نمونه انتخاب شدهاند. به علاوه ایدههای هر یک از این شخصیتها فراتر از رویکرد مذکور است؛ چه بسا برخی رویکردی ترکیبی داشته و در چند رویکرد قرار میگیرند.
دانلود صوت جلسه: نشست-1-بهمن_1-_1_.mp3
معرفی سخنران
جناب آقای دکتر محمّد حسن مرصّعی پیشینه تحصیلی دانشآموخته کارشناسی مهندسی برق (مخابرات) از دانشگاه صنعتی شریف دانشآموخته کارشناسی ارشد فلسفه علم از دانشگاه صنعتی شریف دانشجوی دکتری فلسفه علم در دانشگاه صنعتی شریف طلبه درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه پیشینه پژوهشی «دستگاه مفهومی از منظر پل تاگارد» (پایاننامه کارشناسی ارشد) «پدیدههای فراروانشناختی و تقلیلگرایی علمی (رساله دکتری درحال تدوین) مقاله «مدعیات فراروانشناختی و نظریه اینهمانی» (درحال انجام) مقاله «بررسی موفقیتهای طب سنتی»(درحال انجام) ترجمه کتاب «Irreducible Mind» (درحال انجام) علاقمندیها و زمینههای پژوهشی علم و دین؛ علم دینی؛ روانشناسی فراشخصی؛ فراروانشناسی؛ فلسفه روانشناسی؛ هوش مصنوعی؛ تقلیلگرایی؛ فلسفه و عرفان اسلامی؛ فلسفه طب؛ طب اسلامی و طب اخلاطی (سنتی)