​بیانیه انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه در بزرگداشت علامه مصباح یزدی (قدس سره)

 

بسم الله الرحمن الرحیم

دوازدهم دی ماه همزمان با ارتحال ملکوتی عالم مجاهد و استاد فکر، حضرت علامه مصباح یزدی قدس الله نفسه «روز علوم انسانی اسلامی» نامیده شده است.

انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه های علمیه ضمن بزرگداشت یاد آن استاد اندیشمند و فرزانه آینده اندیش و با تقدیر از ابتکار نامگذاری این  روز به چنین مناسبت، نکاتی را به مثابه سیاست کلی انجمن و چشم انداز برنامه‌های خود یادآور می‌شود.

۱. علوم انسانی بن مایه فرهنگ هر جامعه و بنیان ارزش های جامعه و افراد آن است. جهت گیری مبتنی بر مبانی ديني و فرهنگي در علوم انسانی همواره راهنمای روشنگر ارزش‌های جامعه و زمینه ساز رشد و تعالي آن است. علوم انسانی ترجمان موضوع محور و مسأله مدار مبانی فکری و ارزشي است. بر همین اساس، غفلت از جایگاه علوم انسانی چیزی جز بی توجهی به فرهنگ و ارزش های جامعه حاضر و نسل های آینده آن به همراه نخواهد داشت.

۲. توجه به مبانی و باورهای دینی از یکسو و ملاحظات بومی و فرهنگی از سوی دیگر لازمه حرکت صحیح علوم انسانی در ایران اسلامی است. بر راهبران علوم انسانی است که با حفظ مبانی دینی و ارزش های بومی و معاضدت در جریان اسلامی سازی علوم انسانی جامعه را از منافع علوم راستین بهره مند ساخته و در برابر خطرات ناشی از اطلاعات غير علمي آسيب‌زا مصون دارند.

۳. به لطف الهی و به برکت انقلاب اسلامی، جان نثاری شهیدان بزرگوار، هدایت عالمانه معمار بزرگ انقلاب حضرت امام خمینی ره و راهبری اندیشمندانه رهبری معظم انقلاب و جان نثاری شهیدان بزرگوار در دهه های اخیر حرکتی قابل توجه در علوم انسانی اسلامی آغاز گشته و در این میان حوزه های علمیه و شخصیتی چون علامه مصباح یزدی ره به مثابه پیشگام و مبتکر این نهضت بزرگ نقشی تاثیرگذار ایفا کرده‌اند.

۴. در منظومه پر رمز و راز علوم انسانی اسلامی، انسان‌شناسي تربيتي، دانش تعلیم و تربیت، مسائل و فروعات عملیاتی آن، بر اساس اهمیت بنیادین، تاثیر نافذ و ماندگار، گستره مخاطبان و پیچیدگی مباحث و مسائل از اهمیتی ویژه برخوردار است. توجه به علوم تربیتی از نگاه اسلامی و ترسیم نظام تربیتی اسلامی امروزه از ضروری ترین اموری است که باید در توجه علمی و عملی  نسبت به آن بیش از پیش اقدام کرد.

۵. انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه بر اساس ماموریتی که در همین مسیر بر خود فرض کرده، بر آن است تا با بهره‌گیری از توان نهادهای علمی حوزوی و دانشگاهی و همیاری متخصصان متعهد و باورمند و با تکیه بر دانش گسترده‌ای که در دهه های اخیر در دو مرکز علمی کشور، حوزه های علمیه و دانشگاه های متعهد، به دست آمده است، مرزهای دانش را با چشم انداز دینی و بومی به پیش برده و زمینه های نظری و تحقق عملی علوم تربیتی اسلامی را فراهم آورد.

۶. در پایان با بزرگداشت یاد استاد علامه مصباح یزدی ره و پاسداشت مجاهدت های عالمانه آن استاد فرزانه و دیگر رهروان این راه، برای همه تلاشگران عرصه علوم انسانی اسلامی بویژه اندیشمندان قلمرو علوم تربیتی از خدای متعال توفیق روز افزون مسألت داریم.

۱۲ دی ۱۴۰۱

انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه‌هاي علميه

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید